
De 11 belangrijkste soft skills (momenteel)
Net zoals de letterzetter, de lantaarnopsteker en de ijsdrager zullen ook de typist, de drukker en de boekhouder binnenkort moeten verhuizen naar het museum van de arbeid. Is dat uw functie? Er is zeker nog hoop. Alles hangt af van de vaardigheden waarmee u uw vak nu uitoefent. Als die ‘soft’ genoeg zijn, kunt u in veel meer functies terecht.
De beroepen waar arbeidsdeskundigen nu hoog over opgeven, zoals werkgelukdeskundige en UX-designer kunnen over enkele jaren waarschijnlijk ook wel aan hun laatste reis naar het museum beginnen. No offence, beste beoefenaren, want er is hoop voor uw duurzame inzetbaarheid. Het gaat steeds minder om het label op uw baan, maar meer over de vaardigheden die u gebruikt tijdens uw werk.
Dit is de belangrijkste!
We doelen natuurlijk op om zachte vaardigheden of soft skills. Denk aan persoonlijke kwaliteiten en sociale vaardigheden. Volgens Adi Gaskell op Forbes is de belangrijkste soft skill de vaardigheid om samen problemen op te lossen. Jouw persoonlijke kennis en inzichten goed bij die van anderen kunnen leggen, zodat het team als een geheel en in goede onderlinge samenwerking en verstandhouding het probleem oplost. Dat is – vrij vertaald – de omschrijving die Gaskell eraan geeft.
Goed tegen robotisering?
Vaardigheden als creativiteit, leiderschap en emotionele intelligentie zijn dan ook best verkopend in de online cursussen van Udemy, een online leerschool in de VS volgens Gaskell. En, om de omzet nog wat verder te stimuleren, doen zij er de bewering bij dat meer training op deze soft skills het toekomstig baanverlies door automatisering doet afnemen van 10 naar 4 procent.
10 soft skills voor duurzamer inzetbaarheid
Doe ermee wat u wilt. Udemy was ook nog zo vriendelijk om een top-10 te researchen van soft skills waarmee u duurzaam aan het werk kunt blijven. Met die eerder genoemde (samen problemen oplossen) zijn het er 11. Uiteraard kunt u voor elke skill een bijpassende training volgen:
- Conflictbeheersing wordt steeds belangrijker nu er (minstens) 4 generaties en meerdere nationaliteiten te vinden zijn op een werkvloer die steeds sneller moet meebewegen met grilliger markten. Mensen besteden nu al gemiddeld 3 uur per week aan ruzies en misverstanden, schijnt het.
- Je tijd goed kunnen indelen of verdelen tussen het uitdijend aantal taken, verzoeken, projecten en opdrachten is een zeer belangrijke soft skill. Ook goed tegen stress en burn-outs.
- Omgaan met stress wordt voor werknemers steeds belangrijker. Maar ook voor de werkgevende organisaties, omdat de kosten van uitval door stress en burn-outs (ziekteverzuim en vervanging) jaarlijks in de miljarden lopen.
- Goed kunnen communiceren met zo veel mogelijk verschillende mensen, zowel verbaal als schriftelijk wordt steeds belangrijker als smeermiddel tussen alle werkzaamheden.
- De juiste bedrijfscultuur: het wordt voor HR steeds belangrijker om hieraan te werken, maar uiteindelijk draagt iedereen hieraan bij. Uitzoeken wat het precies betekent voor de verschillende smaken binnen de onderneming is een grote uitdaging.
- De klantbeleving voorop stellen is niet alleen belangrijk in de beroepen met direct klantcontact. In elke functie heb je (interne) klanten en klanten van klanten. Die opvatting wordt steeds belangrijker om mensen beter van dienst te zijn.
- Emotionele intelligentie. Van Gaskell had het zelfinzicht in hoe je omgaat met je emoties hoger mogen staan in deze top-10. Want EQ is een vaardigheid die je inzetbaarheid in veel lastige situaties aanzienlijk verbetert.
- Inzicht in je persoonlijke productiviteit, ofwel de omstandigheden waaronder elke werknemer het productiefst blijft. Dat kan gaan over werktijden, maar ook over de omstandigheden waaronder jij optimaal presteert. Denk aan dynamisch werken, de beste dagindeling zoeken, weten hoe je creatiever bent, etc.
- Verhalend kunnen vertellen wat je doet is een opvallende in het lijstje soft skills van Gaskell en Udemy. Toch is datt vooral voor techneuten erg belangrijk. Ze kunnen dan ook de niet-deskundigen inzicht geven in het ‘waarom’ van een nieuw apparaat of een ingrijpende upgrade.
- Om kunnen gaan met veranderingen is een klassieker in het rijtje kameleontische vaardigheden en ook een blijvertje, denkt Gaskell. Vooral effectief meebewegen met elke verandering is een vaardigheid die niet altijd even makkelijk zal zijn.
Meer!
Is het mogelijk om met soft skills de robot voor te blijven? Ontdek het tijdens het Congres Over Duurzame Inzetbaarheid, op 13 juni aanstaande in de Jaarbeurs, Utrecht. Lees hier meer over het programma en schrijf u NU in! (Dan profiteert u tot 20 april – dat is tot en met deze Goede Vrijdag – nog van de vroegboekkorting.)