Nieuws

> Hoe arbeidsfit ben jij?

Hoe arbeidsfit ben jij?

Statusbericht

The page style have been saved as Normaal.
Hoe arbeidsfit ben jij?

Fris en arbeidsfit?

Het moment dat je nieuw in je baan begon. Weet je het nog? Ik weet nog hoe ik me verbaasde over bepaalde gewoonten. Sommige dingen leken vreselijk inefficiënt, andere zaken leken veel beter geregeld dan ik gewend was.

Niet iedereen stelde mijn ‘frisse blik’ op de zaak op prijs. Collega’s waren er aan gehecht de dingen op hun eigen manier te doen ook al was dat niet meer van deze tijd. Mijn vragen werden beantwoord met “Zo doen wij dit gewoon al jaren, dat werkt veel gemakkelijker.” Maar ik wist dat die werkwijze al lang achterhaald was omdat ik had gezien dat het op een andere afdeling al heel anders ging. Hoe lang zouden die collega’s hun oude werkwijze nog kunnen vasthouden?  Zouden zij nog zijn bij te scholen, zouden ze ziek of overspannen verdwijnen? Of zouden ze hun tijd wel uit kunnen dienen?

Het ging financieel slechter met het bedrijf. De sfeer op de werkvloer werd er niet leuker op en eigenlijk wist iedereen wel wie er maar beter konden vertrekken. Dat waren de mensen die al jaren min of meer vastgeroest op routine hun werk deden. Sommigen waren echt behoorlijk verzuurd. In hun ogen was alles wat anders was verkeerd.  Ze pasten niet in de nieuwe plannen. Is dat eigen schuld dikke bult? Een beetje wel natuurlijk. Maar ook hun leidinggevende had hen misschien eerder moeten stimuleren om zich verder te ontwikkelen, of om van baan of functie te veranderen.

Laatst zei iemand: “Het gaat erom om arbeidsfit te zijn.” Ik snapte niet wat hij bedoelde. Ik ontdekte dat arbeidsfit betekent dat je weet wie je bent en waar je goed in bent. Dat je flexibel bent en openstaat voor verandering omdat je vertrouwen en inzicht hebt in je eigen kwaliteiten. Is het niet prachtig?

Hoe fris en arbeidsfit ben jij?

Ook deze week verloten we onder de delers/likers van dit artikel op onze Facebookpagina  een arbeids-fitheidstest voor jou of voor een ander!