Er is werk zat in de online-wereld, maar aan geschikte kandidaten ontbreekt het vaak. Trainster Lisa Dijkstra leidt in Groningen mensen zonder werk op tot online-marketeer.
Dijkstra, al vijftien jaar actief in de online-marketing als strateeg en ook werkzaam als docente digitale marketing op de Hanzehogeschool, geeft die trainingen in opdracht van het bureau Competence Factory , dat de cursus heeft opgezet voor de gemeente Groningen. Het gaat in eerste instantie om een pilot, waar elf mensen zonder baan aan mee doen. ''Sommigen hebben hun baan recent verloren door de coronapandemie, anderen zijn net afgestudeerd of zitten al wat langer zonder werk. Het zijn mensen van pak hem beet 25 tot 55 jaar’’, zegt Dijkstra.
De training bestaat uit negen cursusdagen, gevolgd door een stage. Om de deelnemers de fijne kneepjes van de online marketing bij te brengen doorloopt Dijkstra een intensief programma met hen. ,,Het zijn echt volle dagen. De eerste dag kijk ik altijd met wat voor mensen ik heb te maken. Ik wil weten waarom ze deze cursus volgen. Wat is hun doel? Hoe hopen ze dat te bereiken? Waarom moet een bedrijf jou hebben? Ik laat ze ook een analyse van zichzelf maken. Hoe zit het met je eigen online-profilering, bijvoorbeeld je zakelijke LinkedIn-profiel? Heb je er wel eens aan gedacht dat op een andere manier te doen, bijvoorbeeld door middel van een video pitch, zodat je er echt uitspringt? En hoe doe je dat digitaal?’’
Klanten en markten
In de volgende bijeenkomsten wordt dieper ingegaan op digitale marketing: welke middelen en kanalen zijn er allemaal om mogelijke klanten te bereiken en markten in kaart te brengen. Cursisten leren werken met doelstellingen en doelgroepen en stellen profielen en stappenplannen op. ,,Tegen wie ga ik het hebben? Welk probleem, welke vraag of welke behoefte heeft deze persoon? Je moet je verplaatsen in een potentiële klant’’, vat Dijkstra samen.
Een rode draad daarbij is de zogenaamde klantreis : het hele proces dat een consument of bedrijf doorloopt om een bepaald product of een bepaalde dienst aan te schaffen. ,,Hoe bereik je die klant. En vooral ook: hoe zorg je dat hij klant wordt en vervolgens blijft. Bij veel organisaties stopt de klantreis bij de aankoop.’’
Hard werken
Welke eigenschappen zijn belangrijk voor haar cursisten en, eigenlijk, voor veel werkzoekenden? ,,Het allerbelangrijkste is drive. Mensen die bereid zijn hard te werken, die echt graag iets willen leren en in valkuilen willen lopen om er van te leren, die komen een heel eind.’’ Analytisch vermogen telt ook. ,,De digitale wereld steunt erg op data. En je moet ook strategisch leren denken. Dat komt na verloop van tijd’’, verzekert Dijkstra. ,,Je moet dit trouwens echt leren in de praktijk. Je kunt dit soort dingen niet leren op school.’ Ze voorspelt dat veel van haar cursisten goed terecht komen. ,,Digitale marketing wordt steeds belangrijker en groeit door. Er wordt steeds meer online gedaan.’’
Pech gehad
Iris Ketelaar (29) uit Groningen volgt de cursus en hoopt dat die haar verder brengt. Ze studeerde in maart af aan de Rijksuniversiteit Groningen in communicatie- en informatiewetenschappen. ,,Ik heb een beetje pech gehad, toen begon net de coronacrisis. Dat was wel een domper, want ik wilde heel graag aan de slag.’’ Ketelaar werd gevraagd aan de cursus mee te doen en dat doet ze met genoegen. Inmiddels is ze er in geslaagd een stageplaats te vinden bij een bedrijf in Groningen. ,,Het klikte heel erg. Ik heb veel aan de training gehad. Wat ik vooral fijn vind is dat het ook praktisch is, in tegenstelling tot de universiteit. Je gaat ook echt aan de slag, je doet gelijk dingen. Ik vind vooral de content interessant Ik zie deze cursus als een prima manier om de inhoud aan de man te brengen.’’
Omscholing belangrijk
,,In de online wereld is veel werk. Er zijn in Groningen volop mensen met bijvoorbeeld hbo die net niet over genoeg bagage beschikken om voor dit soort banen in aanmerking te komen. En ze willen wel graag werken in deze branche. Omscholing wordt belangrijk. Daarvoor is deze pilot bedoeld’’, zegt PvdA-wethouder Carine Bloemhoff in Groningen. Wanneer het de deelnemers lukt een baan te vinden, is de kans groot dat er een vervolg komt. ,,We beginnen met een kleine groep en kijken dan hoe het hen vergaat. De bedoeling is wel echt dat mensen ook een baan vinden.’’
Groningen volgt de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt op de voet. Hoewel de coronacrisis impact heeft, lijken de gevolgen nog beperkt. Maar hoe lang blijft dat zo? ,,Het is een beetje stilte voor de storm. Er is nog geen grote toename van de bijstand, mede door het steunpakket van het rijk. In 2021 kan die situatie veranderen. We maken ons heel veel zorgen over hoe het gaat met bijvoorbeeld de horeca. We hopen dat er voor volgend jaar een vierde steunpakket van het rijk komt’’, aldus Bloemhoff.
Foto: Reyer Boxem