Nieuws

> Vanboeijen en SBB werken aan hogere kwaliteit van opleiden

Vanboeijen en SBB werken aan hogere kwaliteit van opleiden

Zorgorganisatie Vanboeijen en SBB ondertekenden vandaag een samenwerkingsovereenkomst. Als erkend leerbedrijf vindt Vanboeijen het belangrijk dat de kwaliteit van opleiden hoog is. Samen met SBB wil zij daarom een kwaliteitsslag maken in het algehele bpv-beleid.

Vanboeijen verleent diensten, zorg en ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking. Marije van der Wal, opleidingsadviseur bij Vanboeijen: “Omdat zowel jonge, startende studenten met een stage of leerbaan als zij-instromers een belangrijke groep van instroom zijn in de huidige krappe arbeidsmarkt, willen we ervoor zorgen dat ons opleidingsbeleid goed is. SBB gaat ons ondersteunen in de aansluiting van het onderwijs op onze verschillende doelgroepen. Onze ambitie is om door te groeien van een basis erkend leerbedrijf naar een goed, of misschien zelfs wel excellent, leerbedrijf.”

Theorie de dag erna op het werk toepassen

Robert Barelds werkt nu bij Vanboeijen op een van de locaties in Assen: “Mijn opleiding heb ik als zeer prettig ervaren. Op school behandelden we theorie en dit kon ik de dag erna op het werk toepassen. Hierdoor heb ik veel geleerd. Ook was er nauw contact met de opleidingsmanager en kon ik met mijn vragen bij mijn collega’s terecht. Ik ben nu klaar met leren, en werk met veel plezier op een leuke locatie.”

Kwaliteitsaudits met praktijkopleiders

SBB ondersteunt Vanboeijen door kwaliteitsaudits af te nemen op locaties. Dit gebeurt door interviews met praktijkopleiders. Zij zijn de spil als het gaat om opleiden en de eerste contactpersoon van de student. De resultaten van deze interviews leiden tot een verbeterplan voor Vanboeijen waarmee zij in 2021 starten. In afstemming met de scholen wordt ook onderzocht hoe het praktijkgedeelte van de opleiding nog verder kan worden verbeterd. Dit om medewerkers de beste praktijkopleiding te bieden, zodat ze klaar zijn voor een toekomst in de gehandicaptenzorg.